Menu top

Corona: Financiële consequenties voor kerken

[laatste update 7 april]

Aanpassing huur kerk

Door de coronacrisis kunnen de inkomsten van kerken dalen. Kerken kunnen hierdoor financieel in de problemen komen. Advocaat Don Ceder publiceerde een voorbeeldbrief voor aanpassing van huur, die o.a. kerken kunnen gebruiken: Voorbeeldbrief kerken, Ceder Advocatuur

Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW) regeling voor kerken

Vanaf vandaag is het voor werkgevers mogelijk om een beroep te doen op de NOW-regeling. Van diverse kanten is er de oproep om als kerken terughoudend te zijn in de aanvraag van steun van de NOW. De regeling is in eerste instantie een ondernemersfonds. Binnen de kerken zijn er in uiterste nood ook wegen om een beroep te doen op financiële hulp van een classis, regio of deputaat en er worden veel tips gegeven om collecte en VVB opbrengsten stabiel te houden. SKW en het diaconaal steunpunt geven diverse aanbevelingen, zie:

Voor creatieve oplossingen wanneer er sprake is van minder werk, zie:

Er is wel uitgesproken dat kerken en maatschappelijke organisaties met werknemers en die door de coronacrisis te maken krijgen met een aanzienlijke daling van opbrengsten (bijvoorbeeld door daling van verhuuropbrengsten) een aanvraag mogen doen. De definitie voor not-for-profit organisaties betreft de reguliere baten waarbij een daling moet te zien zijn van meer dan 20% over een periode drie maanden ten opzichte van 3/12 van de baten over 2019. Meer voorwaarden die van toepassing zijn op de NOW en veelgestelde vragen van penningmeesters zijn hier te lezen: Kennisdossier NOW en kerken

Jaarcijfers digitaal of op afstand controleren

Jaarlijks moeten jaarcijfers van de kerk worden gecontroleerd door een kascontrolecommissie of een accountant. We adviseren om dit, ondanks de beperkende coronamaatregelen, zoveel mogelijk te laten doorgaan. Zo kunnen andere processen (zoals ANBI-publicaties) doorgaan en voorkomt u een piek van activiteiten na afloop van de crisis.
Hieronder geven we wat mogelijke manieren om dit te doen.

Wanneer uw controle wordt uitgevoerd door een accountant, bevelen wij aan dat u de benodigde stukken op een veilige manier aanlevert. Dit kan bijvoorbeeld door de documenten voor de deur van het kantoor of huis van de accountant te plaatsen. U belt aan en neemt vervolgens anderhalve meter afstand. De accountant kan de documenten aannemen zonder dat één van u gevaar loopt. Eventuele toelichting geeft u via de telefoon of via een videogesprek.

Wanneer uw controle wordt uitgevoerd door een kascontrolecommissie, kunt u twee werkwijzen kiezen:
– Eén lid van de kascontrolecommissie ontvangt de documenten thuis. Dit kan op een veilige manier zoals hierboven beschreven. Hij/zij controleert de cijfers en geeft de documenten op een veilige manier door aan het tweede lid van de commissie. Eventueel voegt hij op papier opmerkingen toe. De kascontrolecommissie neemt vervolgens via telefoon of videogesprek de conclusies door met de penningmeester.
– U zorgt voor een videogesprek met de penningmeester en leden van de kascontrolecommissie. Let op: kies bij voorkeur voor een veilige verbinding. Via de optie ‘scherm delen’ kan de penningmeester zijn beeldscherm laten zien aan alle deelnemers van het videogesprek. Zij kunnen vragen stellen en samen de documenten doornemen. De controle wordt in feite op dezelfde manier uitgevoerd als normaal, alleen nu met een virtuele verbinding in plaats van aan de keukentafel.

Het akkoord op de jaarcijfers kan per e-mail of per post worden gegeven. Wanneer er geen handtekening geplaatst kan worden, kunt u afspreken dat het akkoord reeds gegeven is en de handtekening later volgt.

Let op: voor een beveiligde videoverbinding kunt u het best gebruik maken van Microsoft Teams (voor kerken die Microsoft Office 365 gebruiken), of een betaalde versie van Zoom of Skype. Ook kunt u ervoor kiezen uw gesprek te beveiligen met een wachtwoord.
Let op: verstuur vanwege de AVG bij voorkeur geen uitgebreide jaarcijfers per mail.

Digitaal collecteren: collecte apps

Nu diensten in een kleine setting plaatsvinden en/of helemaal online zijn kunnen gemeenten hun leden de mogelijkheid bieden om geld over te maken. Daarover is extra communicatie is belangrijk.

Collecteren kan via de smartphone, denk aan collecte-apps. Maar ook door het delen van een extra bericht per mail, Facebook of WhatsApp. Vermeld in dit bericht het collectedoel, rekeningnummer van de gemeente en unieke code voor elke collecte. De code kunnen gemeenteleden invoeren als betalingskenmerk bij het overmaken in de bankieren-app. Een andere mogelijkheid is een webpagina aan te maken op de eigen website voor het collecteren met een plugin als Mollie. Maandelijkse of wekelijkse automatische incasso’s voor gemeenteleden zijn dan online te regelen.

Op deze pagina vind je richtlijnen en praktische suggesties voor kerken. Ook vind je hier (verwijzingen naar) actuele informatie met betrekking tot het coronavirus. Heb je een vraag en kun je het antwoord niet vinden? Neem dan gerust contact met ons op. We hebben een team met mensen uit verschillende organisaties (Diaconaal Steunpunt, Steunpunt Kerkenwerk, Kerkenraden Steunpunt, Missionair Steunpunt, Jeugdwerk Steunpunt) klaar staan.

We hebben de informatie, adviezen en inspiratie verdeeld over de volgende rubrieken:

 

Nog geen reacties.

Geef een reactie

Enter the text from the image below
 

© copyright Steunpunt Kerkenwerk