UBO: geen landelijke registratie voor kerken, wel meewerkverplichting

Veel kerken ontvangen in deze periode verzoeken van bijvoorbeeld de bank om aan te tonen wie de UBO is. UBO staat voor ‘Ultimate Beneficial Owner’ en gaat over de (financiëel) belanghebbende van een organisatie. Omdat wij hierover veel vragen krijgen en kerken een uitzonderingspositie hebben, verzamelen wij de benodigde informatie hieronder.

Als kerk hebt u een meewerkverplichting wanneer bijvoorbeeld de bank vraagt om een UBO-opgave. Er is echter geen sprake van een verplichte inschrijving in het openbare UBO-register bij de Kamer van Koophandel. U hoeft voor uw kerk dus geen UBO aan de KvK door te geven. Dit is overigens ook niet gewenst.

Wat moet u dan wel doen? En hoe vult u het UBO-formulier in wanneer een bank of notaris daar om vraagt? Dat leest u op onze pagina over de UBO-wetgeving.

UBO